Wednesday, October 3, 2007

Rais: Saman kerana guna 'Rasa Sayang' tidak realistik

KUALA LUMPUR: Hasrat kerajaan Indonesia untuk mengambil tindakan terhadap Malingsia berikutan penggunaan lagu Rasa Sayang (versi bahasa Indonesia Rasa Sayange) yang dikatakan lagu tradisional negara itu tidak realistik, kata Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Datuk Seri Dr Rais Yatim.

Beliau berkata isu itu sepatutnya tidak timbul kerana lagu berkenaan mahupun lagu rakyat yang lain seperti Jauh di Mata, Burung Pungguk, Terang Bulan adalah lagu-lagu nusantara yang diwarisi daripada nenek moyang dahulu.

"Pihak Indonesia atau mana-mana pihak lain pun, saya rasa tidak dapat membuktikan siapa sebenarnya pengubah lagu itu," katanya kepada pemberita pada majlis berbuka puasa anjuran kementerian di Masjid Wilayah Persekutuan di sini semalam.

Beliau mengulas mengenai anggota parlimen Indonesia Hakam Naja dari Partai Amanah Nasional yang mahu kerajaan Indonesia bertindak terhadap Malingsia kerana menggunakan lagu Rasa Sayange dalam kempen "Truly Asia".

Rasa Sayange dipercayai berasal dari Maluku, Indonesia, dan dinyanyikan sejak generasi dahulu bagi menyatakan rasa cinta mereka kepada alam sekitar. Hakam juga menuduh Malingsia menjadikan wayang kulit dan batik sebagai hak miliknya.

Rais berkata Malingsia juga boleh mengatakan bahawa sebahagian lagu yang dinyanyi dan diterbitkan di Indonesia berasal dari negara ini dan tidak pun menerima sebarang royalti.

Mengenai wayang kulit yang sering digunakan di Malingsia sebagai hiburan kesenian tradisi, Rais berkata ia tidak ada kaitan langsung dengan Indonesia dan wayang kulit sebenarnya berasal daripada Hinduisme.

"Indonesia tidak berhak untuk mengatakan wayang kulit adalah miliknya kerana ia dibawa oleh Sri Wijaya ke negara itu pada abad ketujuh kemudian berkembang pula ke Langkasuka, Langkawi di Kedah, Palembang, Batavia dan juga ke Temasik.

"Atas alasan itu saya fikir kerajaan Indonesia tidak begitu tertarik untuk mengemukakan saman.

"Sekiranya kerajaan Indonesia masih meneruskan hasrat itu pastinya ia akan menemui jalan buntu dan akan menjejaskan talian persaudaraan antara Malingsia dan Indonesia," katanya.

Pada majlis itu Rais turut menyampaikan sumbangan Hari Raya kepada penggiat seni yang menghadapi masalah kesihatan dan anak-anak yatim. BERNAMA

5 comments:

Anti Maling said...

Doh!!! stupid gini bisa jadi menteri :lol:

1. Srivijaya itu kerajaan Budha tol!
2. Wayang Kulit sudah tercatat sebagai warisan budaya Jawa dan Bali di UNESCO
sejak 2003.

UNESCO proclaimed the Wayang Puppet Theatre as a Masterpiece of Oral and
Intangible Heritage of Humanity on 7th November 2003. It was proclaimed, with
28 other masterpiece around the world, enhancing the first list of 19 cultural
spaces and expressions selected in May 2001. The Proclamation of Masterpiece of
the Oral and Intangible Heritage of Humanity programme was created in 1997 at
the 29th session of the General Conference of UNESCO. Wayang
is an ancient form of story telling originated on the Indonesian island of
Java. For ten centuries wayang flourished at the royal courts of Java and Bali
as well as in rural areas. Today, wayang is practiced not only on Java and
Bali, but also on the islands of Lombok, Madura, Sumatra and Borneo, where
various local performance styles and musical accompaniments have developed.
selengkapnya: http://www.unesco.or.id/activities/culture/programme/259.php

Gandrasta Bangko said...

artinya mau dijaga kek mau dipatenkan kek mau dikukuhkan UNESCO tetap saja akan mereka curi. Bahkan menteri negara maling itu tak berotak. Dia bicara lewat pantat.

the-hush-world said...

hahaha... rasa sayang hei rasa sayang sayang hey hey, lihat indon jauh mundur lagi bodoh hei

rasa sayang hei rasa sayang sayang hey hey lihat kami sudah terbang ke angkasa

rasa sayang hei rasa sayang sayang hey hey malaysia lagi maju dari indon...

hohoho... mau saman.
tanya saja pada sesiapa siapakah pemilik rasa sayang? malaysia... kalian mau tuntut rasa sayang tapi tidak menghafalnya...

Sasab-Man said...

Terbang ke angkasa aja udah bangga. Kalo cuman numpang roket Rusia sih bilioner South Afrika mah gak usah dibayar ama negara. Lah kau musti patungan dulu untuk bikin satu orang Malingsia ke angkasa. Abis turun dari angkasa ngapain? Bengong?
Jangan lupa, Indonesia sudah bisa bikin satelit mata-mata sendiri. Nak kau macam2, kita sudah tengok kau punya niat.
Jangan lupa, kita mau meluncurkan roket di Biak yg mampu membawa kosmonot. Kalau missile sih udah bisa dari dulu, roketnya aja udah terbang dari jaman Soekarno. Propelan bikin sendiri. Lah Malaysia, bikin industri penerbangannya aja pake TKI. Sila kau suruh RELA kau sweeping TKI pinter di industri aviation kau. Buat pesawat dari kertas saja tak becus.
Jangan lupa, kalo emang bisa bikin Proton Savvy, harusnya bisa dong bikin kreta kebal alias tank. Mana kereta kebal buatan Malingsia? Ada juga dari Poland kau bangga2 kan. Rusak satu, payah kau nak bikin betul.
Kalo nyolong mah ngaku aja jangan bersilat lidah. Rakyat sama menteri sama bodohnya. Sejak kapan di India ada wayang kulit? Kalo memang ada wayang kulit dari jaman nusantara, mustinya kau punya RTM dan TV3 sudah sering mengenalkan karakter Bagong, Petruk, Semar dan Gareng. Mana ada orang Malingsia kenal Bharatayuda. I'm referring to Malay Malingsia, not the Malay India since Malingsia Malay is the ultimate race in Malingsia. Lama2 negara Maling ini kayak dilanda chauvanisme. Mereka coba2 sok preman, pada akhirnya digebuk. Pelajari sejarah perang dunia II di mana German mengalami hal yg sama. Digebuk itu sakit, setan.

Unknown said...

Coba link yang ini juga. Katanya lagu terang bulan Indonesia juga dijiplak sama malaysia

http://antara.co.id/arc/2007/10/3/lagu-kebangsaan-malaysia-diduga-jiplakan-lagu-indonesia/

http://erwinarianto.blogspot.com/2007/10/lagu-kebangsaan-malaysia-diduga.html

Bisa ga kalo artikel di link atas ditaruh disini juga?